Svjetski je dan Zaštite na radu, što kaže statistika o Hrvatskoj
28. travnja 2022.Koja je cijena zaštite na radu?
16. siječnja 2023.MIŠLJENJE O NOVOM ZAKONU O RADU I ZAŠTITI NA RADU
Dosta se prašine u zadnjih par dana podiglo vezano za najavljene izmjene Zakona o radu, posebno oko onog dijela koji se dotiče reguliranja rada od kuće i najave da će poslodavac smjeti ulaziti u stan radnika koji rade od kuće. U ovome trenutku prerano je nešto konkretno komentirati jer proces u zaštiti na radu je takav da se taj zakon prvo mora donijeti, nakon toga Ministarstvo rada mora dati svoje mišljenje i upute koje ćemo onda mi iz zaštite na radu morati primjenjivati.
U međuvremenu, mogu napisati svoje mišljenje na trenutnu situaciju te objasniti što je sada aktualno. Pokušat ću malo smanjiti tenzije, sa prenošenjem trenutnog Ministarstva rada vezano za rad od kuće te ću podebljati ključne stvari:
Obavljanje poslova na izdvojenom mjestu rada – mišljenje Ministarstva.
Prema navedenom mišljenju, kako bi se osigurala slična razina sigurnosno zdravstvenih zahtjeva na administrativnim, uredskim i sličnim poslovima kada ih radnik povremeno obavlja na izdvojenom mjestu rada, u odnosu na mjesto rada kod poslodavca, poslodavac će na odgovarajući način u suradnji s radnikom razmotriti mogućnosti ispunjenja sigurnosno zdravstvenih zahtjeva koji se odnose na navedene poslove i za koje je prethodno u prostoru poslodavca procijenjen mali rizik. Napominjemo također da prema odredbi članka 1. Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o izradi procjene rizika (Narodne novine, br. 129/19), poslodavac nema obvezu dokumentiranja procjene rizika za poslove koje radnik povremeno obavlja na izdvojenom mjestu rada, ako su to administrativni, uredski i slični poslovi za koje je u skladu s odredbama Pravilnika prethodno procijenjen i dokumentiran mali rizik i koje radnik redovito obavlja u prostoru poslodavca.
Mišljenja smo također da u navedenom prostoru pri povremenom obavljanju administrativnih poslova s malim rizicima ne postoji obveza ispitivanja radne opreme i radnog okoliša u smislu odredbi Pravilnika o pregledu i ispitivanju radne opreme (Narodne novine, br. 16/16) i Pravilnika o ispitivanju radnog okoliša (Narodne novine, br. 16/16) te da se u slučaju kada radnik sam povremeno obavlja administrativne poslove s malim rizicima u stanu ili kući ne primjenjuju odredbe propisa zaštite na radu vezano za evakuaciju i spašavanje te pružanja prve pomoći.
Na stranicama Ministarstva rada i mirovinskoga sustava također je dostupno mišljenje vezano za radne odnose u okolnostima proglašenja epidemije Covid – 19 te se točke 5., 6. i 8. u navedenom mišljenju također odnose na rad od kuće. Radni odnos je ugovorni odnos između poslodavca i radnika, pri čemu sklapanje ugovora o radu podrazumijeva postojanje volje obiju ugovornih strana o bitnim sastojcima ugovora o radu te smo mišljenja da prilikom sklapanja ugovora o radu poslodavac u suradnji s radnikom razmatra ispunjavanje uvjeta zaštite na radu a što u skladu s navedenim može uključivati i pregled u prostoru u kojem će radnik obavljati rad.
Dakle, ovo je trenutno mišljenje Ministarstva koje se dolaskom novog Zakona o radu može i ne mora promijeniti. Po trenutnoj situaciji, treba razmatrati rizike te zajednički u suradnji sa radnikom koji radi iz svojeg doma pokušati otkloniti opasnosti ukoliko postoje, a da se pri tome ne morate opterećivati radnjama poput izrade procjene rizika i tehničkim ispitivanjima. Trenutno stanje sugerira na podjelu odgovornosti i suradnju na relaciji poslodavac-radnik što je po meni vrlo razuman pristup.
Što se tiče najava o promjenama, postoje dvije promjene koje se tiču branše zaštite na radu:
- Rad od kuće će biti moguć ako zaštita na radu procijeni da postoji mali rizik od ozljede na radu. Ovo neće biti problem – u većini slučajeva uredsko-administrativni poslovi koje će radnici obavljati od kuće biti će svrstani u poslove s niskim rizicima rizika (tu bi dakle spadala većina oblika rada na računalu – od knjigovodstvenih poslova do programiranja).
- Poslodavci će trebati ugovoriti uvjete pod kojima će ulaziti u domove radnika koji rade od kuće kako bi mogli kontrolirati uvjete rada.
Ovo je problem jer tu postoji tona otvorenih pitanja; Što ako radnik decidirano odbije dopustiti ulazak u vlastiti dom? Što znači kontrola uvjeta rada? Podrazumijevaju li se pod kontrolom uvjeta i potrebe ispitivanja elektroinstalacija i radnog okoliša (osvjetljenje i slično)? Što ako se radnik npr. posklizne i ozlijedi prilikom kretanja stanom – smatra li se to ozljedom na radu i propustom poslodavca? U uredu koji je u potpunosti pod kontrolom poslodavca, ta su pitanja jasna. Ako govorimo o radu od kuće, do kuda odgovornost poslodavca mora sezati? Hoće li taj isti poslodavac morati osigurati da cijeli stan odgovara uvjetima za rad budući da nitko od nas prilikom rada od kuće ne sjedi za stolom 8 sati? Ako da, poslodavcima se više isplati ukinuti mogućnost rada od kuće nego si izazivati bespotrebne glavobolje i rizike.
Na žalost, moramo pričekati da se ovaj zakon donese pa ćemo vidjeti kako će se sa ovim dvjema rečenicama Ministarstvo pozabaviti u praksi.
Osobno se nadam da će se podržati sljedeći pristup:
- Uvjeti rada od kuće moraju emulirati uvjete rada u uredu u razumnoj mjeri – ukoliko postoji potreba, omogućite radniku adekvatan stol i stolicu koji će zadovoljiti ergonomske potrebe.
- Kontrola uvjeta rada može se postići kroz kreiranje jednostavne check liste koju će radnik ispuniti (te svojim potpisom garantirati za njenu točnost) koja se može dodatno potkrijepiti i slanjem fotografija predviđenog kućnog radnog mjesta. Na taj način sve se može riješiti direktnom komunikacijom na relaciji poslodavac-radnik bez nepotrebnog uplitanja trećih strana i bez nepotrebnog ulaska u nečiji dom.
- Kreirajte upute za kvalitetan i siguran rad od kuće, napravite priručnike za vježbe rasterećenja i omogućite radnicima koji rade od kuće pristup istima jer najveći problem rada od kuće nije mogućnost ozlijede već komplikacije koje nastaju prilikom dugotrajnih neadekvatnih položaja u kojima ljudi za računalom rade – to je nešto na čemu u praksi morate poraditi ako ne želite imati radnike koji su vječito pokočeni i u bolovima.
Moje je osobno mišljenje da je cijeli taj dio oko ulaska u domove još jedna u nizu hiper regulacija koja će samo bespotrebno zakomplicirati situaciju te pretpostavljam da ćete od ovlaštenih tvrtki za zaštitu na radu u budućnosti imati dva pristupa nadolazećem problemu:
- Oni koji će objeručke prihvatiti ovu promjenu i svim silama pokušati objasniti klijentima da se nadzori domova apsolutno moraju raditi, pa te iste nadzore lijepo naplaćivati.
- Oni koji će pokušati naći rješenje koje će biti adekvatno i razumno, bez da se poslodavac pretjerano financijski optereti.
Rad od kuće je uz par iznimki do sada bio jedna lijepa privilegija koju su radnici iz određenih sektora mogli nesmetano konzumirati pa se nadam da nadolazeće promjene neće dovesti poslodavce do toga da je ukinu zbog straha od mogućih posljedica. Pratit ću situaciju te ću vas pravovremeno informirati o novim momentima.
Specijalist za ovu uslugu je:
Branimir Milanković
Voditelj odjela prodaje i marketinga
s preko 15 godina iskustva
+385 (1) 28 52 117
+385 95 364 54 59
branimir.milankovic@anparo.hr