Što zaštita na radu kaže o novim izmjenama Zakona o radu, odnosno dijelu koji se odnosi na reguliranje rada od kuće
28. srpnja 2022.Top 20 webshopova s radnom odjećom i obućom
15. veljače 2023.ZAŠTITA NA RADU, ZAŠTITA OD POŽARA – KOLIKO KOŠTAJU, KAKVE SU CIJENE?
Iako ovlaštenih tvrtki za zaštitu na radu ima mnogo jako ćete rijetko naići na neku koja javno obznanjuje cijene tako da vam je jedina mogućnost obratiti se nekolicini njih, tražiti ponude i uspoređivati.
U ovom ćete članku naići na sljedeće informacije:
- Pristupi u određivanju cijena
- Osnova izračuna cijena
- Konkretne cijene za najčešće usluge iz područja zaštite na radu i zaštite od požara
- Završni osvrt
DVA RAZLIČITA PRISTUPA
Tu ćete naići na dvije vrste pristupa određivanju cijene. Tvrtke koje posluju stihijski i bez promišljanja cijenu određuju površno, bez nekog rezona te si često postavljaju samo jedno pitanje: "Koliku cijenu mogu reći, a da klijent pristane?". U tim slučajevima dešavaju se dvije stvari:
- Damping cijena – tvrtke koje tako pristupaju poslu najčešće odrade i nedovoljno dobru uslugu (jer na konto toga moraju zahvatiti izuzetno puno klijenata da bi bili održivi, a tada dolazi do pada kvalitete).
- Precjenjivanje usluge – ako je klijent nedovoljno informiran, a komercijalist dovoljno uvjerljiv dogodi se pristanak na suradnju po nebuloznim i napuhanim uvjetima.
Drugi je pristup puno kvalitetniji te se njime vode tvrtke koje promišljaju o svom odnosu sa klijentima i cjenovno se pokušavaju ravnati prema kompleksnosti zadataka i utrošenim resursima (prije svega utrošeno vrijeme, a zatim i zavisni troškovi). Iznosi koje te tvrtke navode klijentima puno su realističniji i kako bi se reklo: „drže vodu“.
KOJA BI TREBALA BITI OSNOVA IZRAČUNA CIJENE?
Osnova izračuna trebao bi biti broj radnih sati koje ovlaštena tvrtka mora utrošiti na određenu radnju. Troškovi hladnog pogona u branši zaštite na radu poprilično su veliki. Kako bi se uopće dobilo ovlaštenje za rad, tvrtka na raspolaganju mora imati određen broj kvalificiranih ispitivača i nositelja ovlaštenja. To u slučaju nositelja ovlaštenja moraju biti osobe koje su završile strojarstvo ili elektrotehniku te imaju određen broj godina iskustva iz područja zaštite na radu. Također, svi se stručnjaci zaštite na radu moraju konstantno usavršavati. Dodajte tu i režijske troškove, najam ureda, putne troškove (jer prije svega tu govorimo o terenskom radu) i sve ostalo što je dio financija bilo koje druge tvrtke. Neto plaće zaposlenika kreću se otprilike u razredu 1000 do 1300 eura, a za nositelje ovlaštenja i više. Iz svega toga može se doći do izračuna da bi cijena radnog sada otprilike trebala biti oko 50 EUR + PDV.
KOJA JE CIJENA ZAŠTITE NA RADU?
Osvrnut ću se na neke tržišne cjenovne prosjeke za najčešće usluge na koje ćete naići kada želite regulirati zaštitu na radu u svojoj tvrtki.
Sve spomenute cijene biti će izražene u eurima, bez PDV-a.
1. Koja je cijena izrade procjene rizika?
Kod izrade procjene rizika, početne cijene se kreću u rasponu od 190 do 250 EUR naviše, ovisno o kompleksnosti procjene. Na kompleksnost procjene utječe veličina tvrtke i njenih radnih procesa (broj lokacija, broj zaposlenih, radi li se o uredskim ili proizvodnim procesima itd.).
Program osposobljavanja u svom osnovnom obliku (dakle za manju tvrtku do 5 zaposlenih) najčešće se nudi za iznos od 40 EUR na više. Na cijenu programa utječe količina različitih radnih mjesta i procesa u pojedinoj tvrtki. Iznos za program osposobljavanja može se navesti samostalno ili se može ugraditi u iznos za izradu procjene rizika.
2. Koja je cijena za osposobljavanje radnika za rad na siguran način?
Osposobljavanje radnika za rad na siguran način ima tržišnu cijenu u rasponu od 17 do 30 EUR, ovisno o tome koliko se ljudi, na koji način i za što osposobljava. Na veće količine zaposlenika znaju se dati i niže cijene kao svojevrsni popust na količinu.
3. Koja je cijena za osposobljavanje radnika za zaštitu od požara?
Osposobljavanje radnika za zaštitu od požara ima istu tržišnu cijenu kao i ono za rad na siguran način, dakle od 17 do 30 EUR, ovisno o tome koliko se ljudi i na koji način osposobljava. Također je praksa da se na veće količine zaposlenika znaju se dati i niže cijene kao svojevrsni popust na količinu. Bitno je naglasiti da se ovo osposobljavanje treba napraviti jednom u životu i ne mora se ponavljati promjenom poslodavca pod uvjetom da radnik posjeduje dokaz – potvrdu o osposobljavanju.
4. Koja je cijena za osposobljavanje poslodavca ili njegovog ovlaštenika?
Osposobljavanje poslodavca ili njegovog ovlaštenika je nešto skuplje te se obično radi za iznos od 25 do 40 EUR.
CIJENE OBRADE PROSTORA
Što se tiče tehničkih ispitivanja i obrade prostora, ona ovise o kompleksnosti, veličini i napučenosti radnog prostora koji se ispituje i tu postoje različite kombinacije te je teško iskazati cijenu koja će pokriti sve opcije. Zato ćemo navesti primjer uredskih prostora do cca 150 m² u kojima radi 10ak osoba. U ta ispitivanja najčešće spadaju:
- Ispitivanje parametara radnog okoliša
- Ispitivanje ispravnosti električnih instalacija
- Izrada plana evakuacije
5. Koja je cijena ispitivanja radnog okoliša?
Ispitivanje radnog okoliša na tržištu se kreće u rasponu od 90 do 130 EUR. Ovo ispitivanje podrazumijeva izlazak na teren sa posebno umjerenim uređajem, a sastavni dio zapisnika trebao bi biti i tlocrt sa ucrtanim mjernim mjestima. Ovisno o potrebama u ovom se ispitivanju ispituju parametri osvjetljenja, buke, temperature, vlage i strujanja zraka.
6. Koja je cijena ispitivanja ispravnosti elektroinstalacija?
Ispitivanje ispravnosti električnih instalacija podrazumijeva dvije vrste ispitivanja: otpor izolacije i indirektni dodir. Cijene na koje ćete naići kreću se u rasponima od 110 do 150 EUR. Ovo se ispitivanje također vrši sa specifičnim uređajem te je sastavni dio zapisnika o ispitivanju i tlocrt sa ucrtanim mjernim pozicijama – utičnicama putem kojih se vrši ispitivanje.
7. Kolika je cijena izrade plana evakuacije?
Usluga izrade plana evakuacije u većini slučajeva podrazumijeva izradu tlocrta, izradu pismenog dijela – elaborata evakuacije te isporuku pratećih signalizacijskih naljepnica (smjerovi kretanja). Cijene za izradu planova evakuacije kreću se u rasponu od 90 EUR na više. Vrlo se često tlocrt plana isporučuje kao običan plastificirani isprintani papir, ali tvrtke kojima je više stalo do imidža klijenata svoje će vam planove isporučiti u nekom boljem izdanju (npr. uokvireni plan pogodan za montažu na zid ili na pult).
OSTALE CIJENE IZ ZAŠTITE NA RADU
- Cijene ispitivanja radne opreme
- Cijene Obavljanja poslova zaštite na radu
8. Koja je cijena ispitivanja ispravnosti radne opreme?
Ispitivanje radne opreme varira ovisno o kompleksnosti same opreme te se takva ispitivanja najčešće mogu dobaviti za iznose od 50 - 70 EUR za jednostavniju opremu. U te se iznose uklapa većina opreme, a iznimku čini izuzetno složena radna oprema.
9. Koja je cijena reguliranja Obavljanja poslova zaštite na radu?
Obavljanje poslova zaštite na radu jedna je od najpodcjenjenijih ili najprecjenjenijih usluga u branši. Klijenti često nisu svjesni da si ovu uslugu pod određenim uvjetima mogu vršiti sami bez angažmana vanjske ovlaštene tvrtke pa se u tom slučaju bilo koja cijena može smatrati precijenjenom (ergo, plaćate nešto što možda i ne morate).
Ukoliko se odlučujete na angažman vanjske tvrtke, budite svjesni da ovlaštene tvrtke imaju strogo određena pravila koja moraju poštivati te da vas osim savjetovanja i praćenja zakona, pravilnika i isteka rokova moraju redovito više puta obilaziti na godišnjoj razini dakle moraju vršiti nadzore.
Najčešće govorimo o 2 do 4 godišnja nadzora koji zahtijevaju dodatni vremenski angažman – tu ne govorimo samo o utrošku vremena provedenom kod klijenata nego i pozamašnoj količini vremena koju stručnjak zaštite na radu provodi u pisanju prateće papirologije vezane za nadzor.
Zdrav pristup određivanju cijene obavljanja poslova zaštite na radu bio bi izračun utroška sati na godišnjoj razini (koliko se vremena mjesečno potroši na praćene isteka dokumentacije i postojeće papirologije te promjene u zakonima i pravilnicima na koje se mora reagirati plus koliko se vremena gubi na fizičke nadzore).
Okvirna cijena pojedinačnog nadzora za jednostavnije lokacije trebala bi se kretati u razredu od 150 do 200 EUR po nadzoru te bi se uz taj trošak cijena mjesečnog paušala za obavljanje poslova ZNR trebala kretati između 50 do 70 EUR. Neke tvrtke nadzore fakturiraju zasebno po nadzoru, dok druge tvrtke prilikom sklapanja ugovora izračunaju koliko će se nadzora vršiti na godišnjoj razini te taj iznos rasporede i uklope u iznos mjesečnog paušala. Oba su pristupa korektna pod uvjetom da se jasno zna koliko se nadzora planira vršiti na godišnjoj razini te da se taj dogovor poštuje.
KOJE SU CIJENE IZ PODRUČJA ZAŠTITE OD POŽARA?
Ispitivanja vezana za požarstvo najčešće su složena i jako ovise o količinama te se često rade na razini cijelog objekta, a ne pojedinog poslovnog prostora unutar samog objekta. Klijenti ovlaštenim tvrtkama često ne znaju reći točan podatak koji je nužan za korektan izračun cijene. Kada se obraćate ovlaštenim tvrtkama jako je korisno i za vas i za njih znati koliko imate panik lampi u prostoru, koliko vaša vatrodojavna centrala ima javljača, koliko hidranata broji vaš unutarnji/vanjski hidrantski sustav i sl. Najčešća ispitivanja iz požarstva su sljedeća:
- Ispitivanje panik rasvjete
- Ispitivanje vanjskih i unutarnjih hidranata
- Ispitivanje sustava vatrodojave
10. Koja je cijena ispitivanja panik rasvjete?
Ispitivanje ispravnosti sigurnosne i protupanične rasvjete za do 5 mjernih mjesta (5 rasvjetnih tijela) iznosilo bi od 45 do 70 EUR te se cijena uvećava ovisno koliko dodatnih mjernih mjesta imate u prostoru. Ovo se ispitivanje ne mora nužno raditi na razini cijelog objekta ukoliko su panike izvedene tako da su povezane sa vašim lokalnim elektro ormarom.
11. Koja je cijena ispitivanja ispravnosti vanjskih i unutarnjih hidranata?
Ispitivanje sustava sa 5 ili manje hidranata može se obaviti za 90 do 150 EUR. Bitno je naglasiti da se je jedini ispravan način ispitivanja hidrantske mreže ispitivanje cjelokupne mreže, a ne pojedinog hidranta kao izdvojenog slučaja.
12. Koja je cijena ispitivanja ispravnosti vatrodojavnog sustava?
Za ovo je ispitivanje jako teško odrediti cijenu budući da ovisi o parametrima poput:
- Tip vatrodojave
- Količina javljača
- Vrsta javljača
Vatrodojave se mogu jako razlikovati u svojoj kompleksnosti, ali neka prosječna cijena ispitivanja vatrodojave sa do 5 javljača vrši se za iznose od 90 do 150 EUR. Ispitivanje vatrodojave uvijek se vrši na razini cijelog sustava te ga najčešće osigurava vlasnik cijelog objekta.
To bi bile informacije o cijenama najčešćih usluga iz područja zaštite na radu i zaštite od požara. Ukoliko ste previdjeli informaciju na početku članka sve navedene cijene izražene su bez PDV-a te se navedene cijene odnose na jednostavnije (uredske) tvrtke sa 10ak zaposlenika i prostorom površine do 150 m².
Za kraj – variranje cijena u odnosu na lokacije
Budite svjesni da navedene cijene variraju ovisno o lokacijama jer cijena u Zagrebu vjerojatno neće biti ista kao i cijena u recimo Pleternici. Na politiku cijena ne utječe samo kupovna moć na određenom području već i broj konkurentskih tvrtki (na žalost većina tvrtki se sa konkurencijom bori isključivo kroz rat sa cijenama, a ne kroz kvalitetu odnosa i usluge) te činjenica radite li sa tvrtkom koja je lokalna ili dislocirana. Primjerice, tvrtka koja je locirana u Zagrebu mora misliti i na putne troškove ukoliko želi obraditi lokaciju u Rijeci, Splitu i sl. te na činjenicu da jedan ispitivač može u danu obraditi 3 do 4 lokalne lokacije dok mu dislocirana lokacija uzme cijeli dan.
Završni osvrt
Vidjeli ste i sami da cijene variraju i jasno mi je da je cijena jedan od faktora prema kojima odabirete određenog dobavljača. Ali ne bi trebala biti presudna. Vi očekujete od dobavljača iz zaštite na radu da vam odradi sve što je potrebno. Međutim, želite i da te stvari budu kvalitetno odrađene te da u budućnosti nemate problema oko toga. Stoga vam savjetujem da prije svega odaberete dobavljača koji u vama budi povjerenje.
Specijalist za ovu uslugu je:
Branimir Milanković
Voditelj odjela prodaje i marketinga
s preko 15 godina iskustva
+385 (1) 28 52 117
+385 95 364 54 59
branimir.milankovic@anparo.hr