
Vrijeme čitanja: min
Foto: Grad Koprivnica
Posljednjih 20-ak dana, zaključavanje škola je svakodnevnica. Naime, nakon tragičnog incidenta u Osnovnoj školi Prečko u Zagrebu, gdje je 19-godišnjak nožem usmrtio sedmogodišnju djevojčicu i ozlijedio nekoliko učenika i učiteljicu, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske donijelo je Protokol o kontroli ulaska i izlaska u školskim ustanovama.
Prema ovom protokolu, ulazna vrata škola moraju biti zaključana tijekom nastavnog dana, osim 30 minuta prije početka i 15 minuta nakon završetka nastave. Roditelji i skrbnici mogu ući u školu samo uz prethodnu najavu ili na poziv škole, uz obveznu provjeru identiteta. Također, škole su dužne osigurati dežurstvo radnika na ulazu tijekom radnog vremena.
U Gradu Zagrebu, od 7. siječnja 2025. godine, u svih 116 osnovnih škola angažirani su profesionalni zaštitari koji brinu o sigurnosti učenika i osoblja. Troškove njihovog angažmana do kraja školske godine snosi Grad Zagreb, dok Ministarstvo planira obuku osoba koje će trajno biti zadužene za sigurnost u školama.
Što se tiče dječjih vrtića, jedinstveni protokol o sigurnosti trenutno obuhvaća osnovne i srednje škole te učeničke domove, dok vrtići zasad nisu uključeni. Međutim, neki vrtići samoinicijativno uvode mjere poput zaključavanja i nadzora ulaznih vrata tijekom radnog vremena te dežurstva radnika na ulazu.
Uvođenje ovih mjera izazvalo je različite reakcije među roditeljima i javnosti. Dok neki podržavaju povećanje sigurnosti, drugi izražavaju zabrinutost zbog potencijalnih problema u komunikaciji i logistici. Primjerice, u nekim vrtićima roditelji su dobili šifre za ulazak, no zabilježeni su slučajevi dijeljenja tih šifri s djecom, što može ugroziti sigurnost.
Također, uočene su razlike u primjeni mjera između različitih ustanova. Dok su neke škole i vrtići striktno implementirali nove protokole, druge još uvijek rade na prilagodbi ili nisu u potpunosti usvojile sve mjere. Očekuje se da će nadležne institucije nastaviti pratiti situaciju i po potrebi prilagođavati mjere kako bi se osigurala optimalna sigurnost djece i osoblja u odgojno-obrazovnim ustanovama.
Uvođenje zaključavanja škola i vrtića kao sigurnosne mjere ima značajan utjecaj na pravila i naputke iz plana evakuacije tih ustanova. Iako je osnovni cilj zaključavanja povećanje sigurnosti učenika i osoblja od vanjskih prijetnji, ova mjera može izazvati specifične izazove u slučaju evakuacije.
No, zaključana ulazna vrata zahtijevaju reviziju postojećih planova evakuacije kako bi se osiguralo da djeca i osoblje mogu brzo i sigurno napustiti zgradu u slučaju nužde, poput požara, potresa ili druge opasnosti. Prema Pravilniku o zaštiti na radu za mjesta rada, ulazna i izlazna vrata moraju se moći lako otključavati iznutra tijekom hitnih situacija.
Točnije, člankom 13. spomenutog pravilnika u slučaju nastanka neposrednih i ozbiljnih rizika po život i zdravlje radnika i drugih osoba, mora im biti omogućeno brzo i sigurno napuštanje svih mjesta rada. To znači da evakuacijski putovi i izlazi u slučaju nužde moraju biti slobodni i voditi što izravnije prema vanjskom prostoru ili do sigurnog mjesta. Odnosno, da propusna moć vrata mora biti takva da zadovolji potrebe evakuacije bez umanjenja efektivne širine hodnika, stubišta, odmorišta i drugih prolaza.
Vrata na evakuacijskom putu, u ovisnosti od broja osoba koje se okupljaju u građevini namijenjenoj za rad, moraju biti opremljena protupanik kvakama, protupanik bravama, pritisnim pločama, pritisnim šipkama i slično u skladu s pripadajućim hrvatskim normama, te se moraju otvarati u smjeru izlaza ili posmično, uz ugrađene odgovarajuće sustave za automatsko ili ručno otvaranje u slučaju požara.
Posebno je naglašeno da vrata na evakuacijskom putu ne smiju biti zaključana ili pričvršćena na način da se ne mogu lako i trenutno otvoriti kad je potrebno.
Stoga, bi školske ustanove morale uvesti sljedeće mjere:

Međutim, unatoč mogućim prilagodbama, određene situacije mogle bi otežati evakuaciju. Npr. ako bravarski sustavi nisu pravilno održavani ili osoblje nije dovoljno uvježbano, može doći do kašnjenja pri otključavanju, što povećava rizik u hitnim situacijama. U većim ustanovama, zaključavanje vrata može stvoriti uska grla tijekom evakuacije, pogotovo ako su izlazi ograničeni.
No, možda najveća opasnost leži u elektroničkim sustavima zaključavanja, poput kartičnih ulaza, koji mogu zakazati u slučaju nestanka struje ili tehničkog kvara.
Kako bi se izbjegli problemi, škole bi doista trebale provoditi redovite vježbe evakuacije uz simulaciju zaključanih vrata. Time se testira učinkovitost protokola i omogućuje identifikacija potencijalnih problema. Također, u planovima evakuacije mora biti jasno specificirano tko je odgovoran za otključavanje i otvaranje vrata u slučaju nužde.
>>>KLJUČNI ELEMENT ZAŠTITE NA RADU Zašto su vježbe evakuacije potrebne i kako se održavaju | Anparo
Sigurno i učinkovito provođenje evakuacije u uvjetima zaključanih vrata zahtijeva dodatne preporuke koje nadopunjuju postojeće planove. Upravo stoga, osmislili smo nekoliko preporuka kako bi se smanjili rizici i osigurala optimalna sigurnost:
1. Osiguranje alternativnih izlaza
2. Primjena tehnologije za sigurnost
3. Redovito održavanje opreme
4. Edukacija i simulacije
5. Prilagodba za ranjive skupine
6. Suradnja s hitnim službama
7. Komunikacija s roditeljima
Uz ove prilagodbe, kombinacija sigurnosnih mjera i evakuacijskih protokola može doprinijeti zaštiti djece i osoblja, bez narušavanja njihove sigurnosti u hitnim situacijama. Mjerodavne službe redovito nadziru primjenu ovih mjera kako bi osigurale njihovu učinkovitost.


