Ispitivanje ispravnosti sigurnosne i protupanične rasvjete
Ispitivanje ispravnosti sigurnosne i protupanične rasvjete ili takozvane panik rasvjete obaveza je poslodavca. Ovo se ispitivanje mora vršiti jednom godišnje. Ispravnost sigurnosne i protupanične rasvjete izuzetno je bitna budući da je namjena tih rasvjetnih tijela da vas sigurno i brzo izvede iz objekta u otežanim i opasnim uvjetima (u slučaju požara, nestanka struje i sl.).
ZA POSLODAVCE KOJI ŽELE ZNATI VIŠE O:
ISPITIVANJE ISPRAVNOSTI SIGURNOSNE I PROTUPANIČNE RASVJETE
Sigurnosna rasvjeta namijenjena je sigurnom napuštanju građevine ili njenog ugroženog dijela, sprječavanju panike, te obavljanju radnih postupaka sa ciljem otklanjanja mogućih nesreća u slučaju ispada primarnog izvora električne energije. Obuhvaća sigurnosnu rasvjetu putova evakuacije (siguran izlaz iz građevine, uočavanje sigurnosnih oznaka, uočavanje vatrogasnih uređaja i opreme) i antipaničnu rasvjetu ( sprječava nastanak panike, omogućava dolazak do mjesta odakle se može uočiti put evakuacije). Ovo je ispitivanje relativno jednostavno i brzo budući da se bazira na vizualnom pregledu i ispitivanju funkcionalnosti rasvjetnih tijela. Iako se ovo ispitivanje može obaviti samostalno, ispitivanje ispravnosti sigurnosne i protupanične rasvjete sigurno će biti navedeno kao potreba u izradi procjene rizika na radu.
Tko je dužan obaviti ispitivanje ispravnosti sigurnosne i protupanične rasvjete
Iako je ovo ispitivanje obaveza poslodavca, ovo ispitivanje može naručiti i vlasnik/najmodavac objekta. O tome i mnogim drugim korisnim stvarima za poslodavce pisali smo u sljedećem članku: PRELAZAK U NOVI POSLOVNI PROSTOR I ZAŠTITA NA RADU – TIPS & TRICKS ZA PODUZETNIKE.
Prema Zakonu o zaštiti od požara, poslodavac je dužan građevine namijenjene za rad održavati u stanju koje ne ugrožava sigurnost i zdravlje radnika i ispitivati pojedine vrste instalacija u rokovima utvrđenim tehničkim propisima.
Sukladno propisanim uvijetima sigurnosnu i anitpaničnu tzv. panik rasvjetu obvezno je ispitati jedanput godišnje.
Ispitivanjem se utvrđuje zadovoljava li ista odredbe niže navedenih zakona, tehničkih propisa i normi:
– Zakon o zaštiti na radu (NN br. 71/14, 118/14, 94/18, 96/18)
– Zakon o zaštiti od požara (NN br. 92/10)
– Tehnički propis za niskonaponske električne instalacije (NN br. 5/10)
– HRN EN 12464-1 – Svjetlo i rasvjeta – rasvjeta radnih mjesta 1. dio – Unutrašnji radni prostori
– Pravilnik o zaštiti na radu za mjesta rada (NN 29/13)
Koliko se često treba ponavljati ovo ispitivanje?
Ovo se ispitivanje mora vršiti jednom godišnje.
Moram li ja kao poslodavac u najmu naručiti ovo ispitivanje ili to mora učiniti vlasnik prostora?
I jedno i drugo. Poslodavac kao korisnik prostora ima obavezu osigurati da se ovo ispitivanje provede, ali samo ispitivanje može naručiti (i financirati) i vlasnik objekta. U praksi najmodavci koji su odgovorniji preuzimaju tu odgovornost na sebe te na taj način rasterećuju svoje najmoprimce.
Moja tvrtka radi u najmu, a najmodavac je obavio ovo ispitivanje. Da li ja po tom pitanju moram još nešto učiniti?
Jedino što bi bilo dobro je da od najmodavca imate kopiju zapisnika o ispitivanju koju ćete čuvati sa svim ostalim dokumentima koje imate iz područja zaštite na radu/zaštite od požara i da vodite računa o tome da vam se dostavljaju nove kopije tih zapisnika. Naravno, ukoliko surađujete sa kvalitetnom tvrtkom iz područja zaštite na radu tvrtka će voditi evidenciju o isteku rokova i podsjećati vas na to.
Specijalist za ovu uslugu je:
Tomislav Nimac
viši stručni savjetnik za zaštitu na radu
+385 (1) 28 52 117
+385 95 802 71 73
tomislav.nimac@anparo.hr