UMJETNA INTELIGENCIJA NA RADNOM MJESTU Koji su sigurnosni izazovi i kako se zaštititi?
21. ožujka 2024.Zaštita na radu u Hrvatskoj – Sve što trebate znati o obvezama poslodavaca
10. travnja 2024.U nastojanju da održimo visoke standarde produktivnosti i sigurnosti, u Anparu smo prepoznali vrijednost 5S metode kao ključnog alata za organizaciju i efikasnost na radnom mjestu.
Što je 5S metoda?
Izvedena iz japanskog koncepta, 5S metoda, predstavlja pet koraka organizacije radnog prostora: Sortiranje, Slaganje, Čišćenje, Standardizacija i Samodisciplina (odnosno na izvornom jeziku: Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke). Svaki od ovih koraka pruža strukturu za organiziranje radnog okruženja kako bi se poboljšala produktivnost, sigurnost i zadovoljstvo radnika.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
U Japanu se 5S metoda pokazala kao vrlo učinkovita, a kasnije se proširila kako na druge zemlje tako i na druge djelatnosti. Međutim, donedavno je sustav 5S izvan Japana imao izrazito lošu potražnju zbog toga što je većina znanstvenika i teoretičara smatralo da se radi o jednostavnom održavanju, dakle čišćenju prostora i održavanju urednosti i da je teško očekivati da bi 5S mogao ići izvan tog opsega. Problem nastaje time što mnogi smatraju da se jednostavno radi o sustavu čišćenja dok se zapravo radi o puno opširnijoj i važnijoj metodi koja nakon implementacije donosi mnoga poboljšanja.
Kako primjenjujemo 5S metodu u Anparu?
Tipični primjeri 5S aktivnosti su odgovornost čišćenja za sobom i odstranjivanje nepotrebnih stvari, jednostavne stvari koje se same po sebi podrazumijevaju i koje bi svatko trebao raditi kako bi imao kvalitetnu radnu okolinu. U organizacijama koje imaju implementiranu i funkcionalnu 5S metodologiju, vrijeme traženja potrebnog radnog alata (ovisno o djelatnosti tvrtke) značajno se umanjuje te se time povećava efikasnost.
1. Sortiranje: | Prvi korak je identificiranje i uklanjanje nepotrebnih predmeta iz radnog prostora. Ovo oslobađa prostor, smanjuje zagušenje i olakšava pristup važnim alatima i materijalima. Proces sortiranja uključuje i obilazak radnog mjesta i označavanje svih nepotrebnih stvari i „alata“ crvenim oznakama – red tag. U radnom prostoru istovremeno je potrebno odrediti mjesto gdje će sve stvari označene crvenom oznakom biti smještene – „red tag“ područje. Na to mjesto odlažu se stvari koje su korisne, ali nepotrebne na konkretnom radnom mjestu. |
2. Slaganje: | Organiziranje preostalih predmeta na način koji olakšava rad i smanjuje gubitak vremena traženjem. Ovaj korak osigurava efikasnost procesa rada i smanjuje rizik od nesreća. Nakon što je sortiranje privedeno kraju, na radnom mjestu su ostale samo stvari koje su potrebne za obavljanje posla. |
3. Čišćenje: | Redovito održavanje radnog prostora čistim i urednim je ključno za sigurnost i produktivnost. Čišćenje sprječava nakupljanje otpada i smanjuje rizik od ozljeda. Ova faza ne samo da za sobom ostavlja čistu i urednu radnu okolinu, nego se uz to često vrše i popravci električnih instalacija, cjevovoda, građevinski popravci i slično. |
4. Standardizacija: | Postavljanje jasnih standarda i procedura osigurava dosljednost i učinkovitost. Standardizacija olakšava svakodnevni rad i pruža smjernice za sve zaposlenike. Vrlo je važno ne dopustiti da se uspjesi koji su postignuti u prethodne tri faze izgube ili umanje tokom provođenja standardizacije. |
5. Samodisciplina: | Uspostavljanje navika održavanja organizacije i čistoće na radnom mjestu je ključno za dugoročni uspjeh. Samodisciplina potiče odgovornost i održava postignuti standard. Vrlo je važno ne vratiti se starim navikama obavljanja posla koje se možda u početku čine lakše nego novouvedeni standardi. |
Prednosti 5S metode
5S metoda nije samo alat za organizaciju radnog prostora, nego i filozofija koja promiče kontinuirano poboljšanje i angažman zaposlenika. U Anparu, integriranjem 5S metode u naše svakodnevne procese, nastojimo stvoriti radno okruženje koje potiče produktivnost, sigurnost i uspjeh naših zaposlenika.